Ny destinationssajt ska inspirera till fler Uppsalabesök

Destination Uppsala har lanserat sin första destinationswebb 2013. Webbplatsen vann IDGs topp 100, bästa turistsajt 2014. Webbplatsen anpassar sitt innehåll utifrån den plats besökaren befinner sig, så kallat personaliserat innehåll.

Arbetet med Destination Uppsalas nya webbplats inleddes med ett grundligt förarbete där omvärlden har analyserats, målgrupperna har identifierats och andra destinationssajter har noga granskats. nearU upphandlades att implementera och förädla redan framtagen design. Sajten presenterar majoriteten av Uppsalas utbud inom aktiviteter, evenemang, boende och restauranger.

Det är med stolthet vi nu presenterar nya destinationuppsala.se. Ambitionen har hela tiden varit att utveckla Sveriges bästa destinationssajt och vi känner oss väldigt nöjda med resultatet. Vårt uppdrag är att sälja och marknadsföra Uppsala och den nya webbplatsen ger oss chansen att visa upp stadens alla möjligheter, allt från stora möten till rekreation och nöje, säger Tiina Mykkänen, VD Destination Uppsala.

Med funktioner som underlättar besökarens visit i Uppsala, exempelvis att kunna se vad som finns att göra i närheten av ditt hotell, vilka eventuella artister som befinner sig i staden eller hur långt bort en restaurang är från din faktiska position, gör att webbplatsen blir levande och relevant.

Det känns såklart väldigt roligt att få hjälpa till och marknadsföra vår stad!, säger Jörgen Johansson, VD på nearU. Projektet har kännetecknats av ett nära, förtroendefullt och stimulerande samarbete, precis som vi vill arbeta med våra kunder. En extra kick är det när kunderna vågar satsa på modern teknik. EPiServer 7 CMS, som destinationuppsala.se baseras på, hade inte ens kommit ut på marknaden när vi började utveckla den nya webben, fortsätter Jörgen.